Benefity čaje

Pohladí duši a prospívá tělu

benefity-obr-01Pohladí duši a prospívá tělu

Čaj je běžným každodenním nápojem milionů lidí po celém světě a tvoří zhruba 40 % denního příjmu tekutin. Výzkumy však ukázaly, že kromě lahodné chuti má i řadu zdraví prospěšných účinků.

Hydratuje

benefity-obr-HYDRATUJEHydratuje

Z 99 % je čaj tvořen vodou, takže může také přispívat do vašeho denního pitného režimu. Setkáváme se s častým názorem, že kofeinové nápoje, tedy i čaj, mají močopudné účinky a potenciálně zvyšují dehydrataci. Pití čaje však tyto následky nemá, činí-li množství čaje vypitého během jedné konzumace maximálně 6–7 šálků, tedy asi 300 mg kofeinu. 190 ml čaje, to je zhruba jeden šálek, obsahuje jen 50 mg kofeinu, což je asi o polovinu kofeinu méně, než obsahuje šálek kávy.

Zdroj přírodních minerálů a bez kalorií

benefity-obr-MINERALYZdroj přírodních minerálů a bez kalorií

Samotný čaj nemá žádné kalorie. Přidáním plnotučného mléka bez cukru se počet kalorií na šálek zvýší asi na 13, což je v porovnání s ostatními lehkými nápoji stále velmi zdravá alternativa. Navíc tím pokryjete část denního doporučeného příjmu vápníku. Čaj je též prospěšný jako přírodní zdroj minerálů, jakými jsou fluorid, draslík, hořčík a vitamín B2.

Antioxidanty a volné radikály

benefity-obr-ANTIOXIDANTYAntioxidanty a volné radikály

V čaji obsažené antioxidanty pomáhají bojovat proti volným radikálům v těle. Významná skupina těchto antioxidantů jsou flavonoidy, důležité v prevenci některých rakovinných onemocnění. Zelené čaje obsahují více jednoduchých flavonoidů nazývajících se katechiny, zatímco oxidace, kterou čajové listy prochází při výrobě černého čaje, promění tyto jednoduché flavonoidy na komplexnější varianty nazývané teaflaviny a tearubiginy. Studiemi se zjistilo, že antioxidanty v čaji, hlavně v zeleném, mohou narušovat růst rakovinných buněk močového měchýře, prsu, žaludku, slinivky a buněk kolorektální rakoviny. Zabraňují ucpávání cév, spalují tuk a eliminují oxidativní stres v mozku. Snižují také riziko neurologických poruch, jako jsou Alzheimerova a Parkinsonova nemoc. Snižují i úroveň cholesterolu a riziko mrtvice.