039B5385-CEBB-40AF-9BCE-2A0627E058DB@1x60FDE61A-C0CB-455C-9465-ED449E243BA4@1x28C85190-EA32-4543-9AEE-D7751B1946B8@1xF1322DC5-617C-4BC2-A1E0-6E8F2F5AFD76@1x93823C16-7D1C-4A11-9A75-17C1ABBD011193823C16-7D1C-4A11-9A75-17C1ABBD0111ACDCDD59-66B3-4ADC-B9B1-DBA00A48F44F@1x
Ahmad Tea Blog
Články
Recepty
Tagy

Plavkový detox

Také s blížící se letní dovolenou s hrůzou zjišťujete, že byste ji potřebovali ještě tak o dva měsíce posunout, abyste stihli alespoň trochu shodit do plavek? A nejraději byste byli zalezlí jen pod slunečníkem na pláži a vodě byste se vyhýbali obloukem? Není to škoda? Ale pokud se v těch plavkách přece jen necítíte, nikdy není pozdě s tím něco udělat.

foto alt

Nic není ztraceno, stačí doma aplikovat pár našich základních tipů, jak svůj jídelníček odlehčit a oživit. Nemáme pro vás žádné drastické a omezující diety, jen obecné rady, které většinou fungují. Někdy stačí ve své životosprávě změnit jen málo a dějí se divy. A pokud zrovna nepotřebujete shodit 20 kilogramů, jen se chcete cítit o něco lehčí, stačí vám i pár týdnů před dovolenou. 

Mějte na paměti, že vše je o rozmanitosti a přiměřenosti. To u stravy platí dvojnásob.

Zařaďte ovoce a zeleninu

Je to stokrát opakovaná pravda, která funguje. Ovoce a zelenina doplní každý jídelníček tolik potřebnými vitamíny a minerály. Ovoce vám dopoledne dodá energii a zeleninu můžete jíst klidně ve velkém. Díky vláknině pomáhá ke správnému trávení. Navíc vás třeba salát nebo pečená zelenina zasytí a jsou rozhodně lehčí verzí než pečivo či těstoviny. Zkoušejte nové druhy včetně těch sezónních a domácích, co rostou u nás.

Hlad je převlečená žízeň

Naše sedavé zaměstnání má za následek, že dost často zapomínáme myslet na pravidelný pitný režim. Místo toho se soustředíme na chutě, máme tendenci mlsat nebo jíst více, a přitom by někdy stačilo jen zvednout se od stolu a dojít si pro sklenici vody. Co nejlépe pít? 
Nejvhodnější je samozřejmě obyčejná voda, ale někdo se k jejímu pití musí nutit, a tak není na škodu přidat si do džbánku třeba plátky citronu, lístky máty nebo pokrájené ovoce, které vodu přirozeně ochutí. Vyhněte se všem slazeným nápojům, limonádám, sirupům, slazeným kávovým specialitám a energetickým drinkům. Nic z toho vás k vysněné figuře neposune. 

V létě si místo toho vychutnejte třeba náš ledový čaj, který je bez cukru a můžete si ho dochutit, jak budete chtít. Máme verzi ze zeleného i černého čaje. Ten černý si můžete dopřát třeba místo kávy a zelený čaj klidně popíjejte i večer. Super volbou jsou všechny druhy kvalitního čaje. Doporučujeme si vařit čaj do konvičky a mít ji vždy po ruce. Kvalitní zelený čaj má spoustu pozitivních účinků na zdraví a měli byste si ho dopřávat pravidelně. Víte, že vlažný až horký čaj dokonce dokáže v těch největších vedrech ochladit organismus lépe než ledová voda? 

Zdravá snídaně

Snídaně je základ. Nastartuje váš metabolismus, a tak byste ji neměli podceňovat nebo odbývat. Místo sladkého pečiva a uzenin si dopřejte nezpracované potraviny. Co začít den třeba omeletou z kvalitních vajec a místo housky zakousnout trochu čerstvé zeleniny? A pokud jste na sladké, nahraďte koblihy a koláče něčím více fit. Co třeba zdravé cereálie? Jsou z různých druhů obilovin, často i celozrnných, a obsahují řadu superpotravin, třeba taková chia semínka, goji, macu, lucumu, acai a další. Cereální směsi se hodí na přípravu kaší, do jogurtu, tvarohu nebo do smoothie. Zaměřte se na složení a hledejte nedoslazované varianty. Z čeho si takové smoothie nebo smoothie bowl připravit? Jestli s ním začínáte, ochutnejte nejlépe kombinaci ovoce a zeleniny. Klasika v podobě baby špenátu, banánu, jablka a avokáda chutná skoro všem. Nápoj vás zasytí a obsahuje řadu vitamínů. Každý den si můžete složení obměňovat podle toho, co vám chutná.

Ryby častěji

Berte to jako přípravu na dovolenou. Zařaďte ryby do jídelníčku častěji než dosud. Jejich výhodou je, že nejsou náročné na přípravu a suroviny. Stačí jim mnohdy jen sůl, špetka pepře, citron, stroužek česneku, olivového oleje a z bylinek např. rozmarýn nebo tymián. Pečený losos nebo mořský vlk zachutná i těm, kdo ryby moc nemusí. K rybě si připravte místo brambor, rýže nebo těstovin zeleninu a máte skvělý odlehčený oběd, který vás zasytí. A zeleninu, tu můžete servírovat na tisíc způsobů: jako salát, pečenou, dušenou nebo v podobě pyré a krémů. Možností je spousta, stačí se řídit chutí.

Místo večeře salát

A zase jsme u toho salátu. Pokud večer po práci již neodvádíte vrcholový výkon, dopřejte si místo těžké večeře raději zdravý a lehký salát. Výhodou je, že se nemusíte omezovat množstvím. Zeleniny můžete sníst, kolik jen budete chtít. A receptů na zdravé saláty najdete všude nekonečně mnoho. Jen se vyvarujte přeslazených zálivek, tučných majonéz a dipů nebo smaženého, které dokáže i z dobrého salátu udělat naprostou kalorickou bombu. Pokud vám v něm chybí bílkoviny, přidejte např. vařená vejce, tuňáka, kousky kuřecích prsou, hovězího steaku nebo sýra či tofu. Veganské verze jsou skvělé s luštěninami, např. čočka beluga je do salátů výborná. A náš oblíbený tip na salát? Vyzkoušejte marinovanou řepu se směsí salátových listů a kozím sýrem. Řepu koupíte již předvařenou nebo ji čerstvou můžete upéct či uvařit doměkka. Nakrájejte ji na tenké plátky a marinujte ve směsi balsamika, olivového oleje, citronové šťávy a trochy medu. Tenhle salát si zamilujete. A nezapomeňte na pitný režim, třeba v podobě našeho ledového čaje.

Sladká tečka na závěr

Ty chutě vás ne a ne přejít, přestože víte, že to není nejlepší volba, když potřebujete zhubnout? Pak se podívejte po zdravějších alternativách, které uspokojí vaše chuťové pohárky, ale nemají tak vysokou kalorickou hodnotu. Ke svačince je super čerstvé i sušené ovoce, oříšky, semínka apod. Místo přeslazeného cappuccina si objednejte kvalitní, výběrovou kávu a ochutnejte ji pro jednou i bez mléka. Třeba taková filtrovaná káva skoro není hořká, naopak mívá jemně nasládlou chuť. A když vás v létě honí mlsná na zmrzlinu, mějte v zásobě banány. Proč zrovna ty? Protože z nich vyrobíte skvělou a zdravou alternativu domácí zmrzliny. Zralé či přezrálé banány stačí pokrájet na kolečka, nechat zamrazit a poté rozmixovat dohladka na zmrzlinu. Je hotová během pár minut a skoro bez práce. Konzistenci můžete naředit například rostlinným mlékem. Na závěr ji posypejte třeba kousky oříšků. Je to naprostá dobrota, a až ji ochutnáte, nebudete si už chtít dávat jinou. 
 

Sdílet článek

Mohlo by vás zajímat